h1

Terrorisme eller mediahysteri?

søndag 22. november 2009

Nå har det skjedd! Det alle dommedagsprofeter har gått og ventet på: Norge har blitt utsatt for en terrorhandling. En handling så stor og stygg at man aldri har sett maken til det. I hvert fall kan det virke sånn når man leser dagens nyheter. En hel by er jo i sjokk, kan du skjønne! Ikke bare byen, men kanskje til og med nasjonen!

Jeg skal være helt ærlig nå: Jeg bryr meg ikke stort om at noen har rasert denne pepperkakebyen. Jovisst er det synd på barn og voksne som har jobbet med dette, men det er da for all del ikke noe å ta sånn på vei for. Det er pepperkaker det er snakk om!

«Dette er tapere, som ikke er flinke verken i skole, idrett eller sosialt. De må nærmest være tilbakestående» sier politiførstebetjent Carsten Raa.. Når har de brukt slike betegnelser før? Jeg kan ikke huske å ha sett det bli brukt verken i forbindelse med «lommemannen», Varg «Greven» Vikernes eller Toska, som også en av kommentatorene på ba.no uttalte. Jeg synes det er et merkelig samfunn vi har fått til, når pepperkakebyer får mer mediaoppmerksomhet enn voldtekter og andre uprovoserte voldshandlinger. Dog er det vel ikke like dagligdags at en pepperkakeby blir rasert, som at en stakkars jente (eller gutt, for den saks skyld) blir voldtatt. Dessverre.

«Dette er skremmende» sier ordfører Gunnar Bakke (FrP). Ja, det er skremmende. Det er faktisk veldig skremmende, både at Bergen har FrP-ordfører og at de lar seg provosere så til de grader av dette at de direkte vil ha lynsjing av gjerningsmennene. Mest skremmende er det dog at media lar denne saken få så utrolig stor plass og at politiet opptrer så til de grader uprofesjonelt.

9 kommentarer

  1. Det mest skremmende er at det fortsatt finnes tafatte idioter som deg, som ikke har det eneste snev av forståelse for hvordan dette opprører barna i Bergen.


  2. Jeg har ingen intensjon om å senke meg til personangrepsnivå, så det kan du like gjerne legge fra deg med en gang.
    Jeg klarer ikke å forstå hvorfor dette skal være så mye viktigere å bruke tid og ressurser på, enn andre, mer alvorlige kriminelle handlinger. Jeg synes det sier litt når til og med polititjenestemenn nedverdiger seg il å komme med slike utsagn og ubegrunnede personkarakteristikker, kun basert på fordommer om at slike handlinger kun blir utført av «tilbakestående tapere».


  3. Du er åpenbart ikke fra Bergen. Da hadde du forstått hva dette dreier seg om.


  4. Det er jeg åpenbart ikke. Så du mener at i Bergen er bakverk viktigere enn andre menneskers ve og vel, ettersom det skal prioriteres foran alt annet?


  5. Du er ikke alene Karl-Peder, stå på!

    Litt morsomt at vår kjære Carsten sier at de som har gjort det må være tilbakestående når «Pepperkakebyen er en non profit aktivitet retten mot barn og psykisk utviklingshemmede i bergensområdet».

    Ganske underholdende med de andre uttalelsene også, som at «Monica Mæland mener ødeleggelsene er uerstattelige».

    Jeg tror nok jeg kommer til å holde meg unna Bergen heretter, deres logikk er tilsynelatende annerledes enn min.


  6. Det hadde jeg faktisk ikke lagt merke til, men det var litt interessant. 😉
    Jeg tror je sparer bergensturen min til utenfor jule- og pepperkaketida jeg også, gitt..


  7. Jeg synes det er synd at en representant for politiet uttaler seg så barnslig og i affekt som dette her. Politiet er en seriøs og objektiv instans og burde opptre som eksempler til etterfølgelse, også i media. I dette tilfellet mener jeg uttalelsen til Carsten Raa har svekket politiets troverdighet som en seriøs instans.

    Ellers synes jeg selvsagt det er synd med slik vandalisme, men jeg synes det er synd at representanter i de høyeste stillingene i landet, dvs politi og ordfører, ikke klarer å holde hodet kaldt. Hva da når det skjer noe virkelig forferdelig i Bergen og politiet ikke lenger klarer å styre sine uttalelser offentlig?


  8. *Det skulle være » de høyere stillinger her i landet» ikke høyeste.


  9. Det er klart at det er synd med vandalisme, som du sier. Poenget mitt var akkurat det du skriver i denne kommentaren – man må kunne holde hodet kaldt når man er i en slik posisjon.



Legg igjen en kommentar

